Keresés
Close this search box.

Fizetési könnyítések járványhelyzet idején

Tartalomjegyzék

Könnyített a kormány az adóhatóságnál kérhető fizetési kedvezmény kérelmezésének szabályain, ezzel a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe került vállalkozásokat és magánszemélyeket igyekszik segíteni. Így értelemszerű, hogy a döntés csak azokra az adózókra vonatkozik, amelyeknek a mostani válsághelyzet miatt lett nehézségük, ezt pedig bizonyítaniuk is kell.

Ez azonban nem feltétlenül jelent részletes bizonyító eljárást: a NAV útmutatója alapján az már önmagában bizonyító erejű, hogy tartozásuk most – tehát a veszélyhelyzet elrendelése óta, vagy közvetlenül előtte – keletkezett.

Társas vállalkozások

A társas vállalkozásoknál a veszélyhelyzetet megelőző és az azt követő gazdálkodási adatok közötti különbség már igazoló erejű lehet, és ehhez hasonlóan természetes személyek esetében a vagyoni vagy jövedelmi helyzetben bekövetkező változás is igazolja ezt.

Fontos emellett, hogy a fizetési könnyítés akkor kapható meg a hatóságtól, ha az úgy ítéli, ezzel valóban hozzásegíti a vállalkozást ahhoz, hogy helyreálljanak nála a normális gazdálkodási körülményei. Vagyis abban az esetben nem jár, ha már azt megelőzően – akár a járvány ideje alatt – fizetésképtelenné vált a vállalkozás.

Az adóhatóság tehát azt mérlegeli, hogy az átmeneti fizetési nehézség, amely az adófizetésen túl akár más hitelezőket is érint, olyan akadályt jelent-e, amely miatt már nincs reális esély arra, hogy tovább működjön egy vállalkozás. Ebben az esetben fizetési könnyítés helyett a csődvédelmet ajánlja a hatóság. A csődeljárás iránti kérelem ugyanis önmagában fizetési moratóriumot jelent, tehát a vállalkozásnak haladék jár, illetve nem indíthat további végrehajtást ellene a NAV – a korábbi végrehajtásokra azonban ebben az esetben nem kérhető felfüggesztés. (A munkabéreket terhelő adót és járulékot, az áfát, a jövedéki adót, illetve a termékdíjat ebben az esetben is tovább kell fizetnie kell a vállalkozásnak.)

Magánszemélyek

A járványhelyzetre való tekintettel magánszemélyek részleges vagy teljes mentességet kaphatnak az szja, illetve az egészségügyi szolgáltatási járulék megfizetése alól. Ez nem automatikus, csak akkor engedélyezi ezt a NAV, ha bizonyítható, hogy a közterhek megfizetése súlyosan veszélyezteti az adózó megélhetését. Részletfizetés is kérhető, ebben az esetben a fizetési nehézség meglétét kell igazolnia a magánszemélyeknek, illetve azt, hogy a részleteket képes lesz fizetni azért. A hatóság az adózó és a közös háztartásban élő hozzátartozók jövedelmi, vagyoni körülményeit vizsgálja.

A NAV arra is felhívja a figyelmet: továbbra is él az a lehetőség, amely alapján évente egyszer, 500 ezer forint alatti adótartozásra legfeljebb 12 havi részletfizetés kérhető, ebben az esetben a NAV nem a vagyoni helyzet alapján bírálja el a kérelmet. Ugyancsak lehetőség van arra, hogy az szja-bevallásban arról nyilatkozzon egy adózó, hogy 200 ezer forintig a jövedelemadó- vagy a szocho-tartozását részletekben – legfeljebb hat hónap alatt – fizeti meg.

Aki ezt a veszélyhelyzet előtt kérelmezte, arra nem vonatkozik a kormány által márciusban elrendelt moratórium, ám az adóhatóság azt közölte: figyelembe veszi, ha a járvány miatt nehéz helyzetbe került adózók a folyamatban lévő és a veszélyhelyzet kihirdetéséig egyébként teljesített részletfizetésüket nem tudják tovább fizetni, és egy újabb kérelemmel pótlékmentes fizetési halasztást, illetve azt követően újabb részletfizetést kaphatnak.

A fizetési kedvezményt a társas vállalkozások a FAG01, az egyéni vállalkozók pedig a FAM01 űrlapon kérhetik. Az egyéni vállalkozók és a magánszemélyek kérelme első fokon illetékmentes, a gazdálkodó szervezeteknek 10 ezer forintos illetéket kell fizetniük.

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Választott DEMÓ alkalmazás *
Adatkezelés *

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *

Megközelíthetőség

VT-SOFT iroda címe
1113 Budapest, Karolina út 65.

Tömegközlekedéssel
9-es vagy 109-es busszal a Kolosy térig, onnan az iroda 2 perc séta
19, 17 vagy 41-es villamossal a Kolosy térig, onnan 2 perc séta

Elérhetőségek
Telefon: +36 1 273 3838
E-mail: info@vtsoft.hu

Ajánlatkérés

Amennyiben konkrétan érdeklődik valamely alkalmazásunkkal kapcsolatban, várjuk jelentkezését!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *