Feltehetően a pandémia miatt felerősödő egészségvédelmi elvárások is hozzájárultak ahhoz, hogy Nyugat-Európában megélénkült a vállalati célú autómegosztás használata 2020 eleje óta.
Ehhez persze ott már a járványt megelőzően is megfelelőek voltak az alapok, míg Magyarországon továbbra is a tradicionális mobilitási megoldások állnak a vállalatok érdeklődésének homlokterében – derült ki a SHARE NOW és a HR Fest szeptemberben elvégzett, összességében 55 ezer főt foglalkoztató vállalati kört felölelő online felméréséből. A leggyakoribb a tömegközlekedés (BKK, MÁV, Volán) munkavállalói használatának vállalati támogatása (ezt a felmérésre válaszoló 150 magyarországi cég- és HR-vezető 58 százaléka jelölte meg jellemzőnek). Ezt követi a saját tulajdonú gépkocsik használatának elősegítése (55%), majd a dedikált és kulcsos céges autók (54 és 41%).
A mikromobilitási vagy a megosztott mobilitási eszközök vállalati penetrációja nálunk ma még lényegesen alacsonyabb, mint a hagyományosoké – állapította meg a SHARE NOW ügyvezető igazgatója, Buday Bence. Az autómegosztás a felmérést kitöltő cégek 27 százalékánál érhető el már most is, míg a rolleres vagy robogós munkába járás mindössze 8 százalékuknál. Azok a vállalatok, amelyek már alkalmazzák a carsharinget, kiemelkedő mértékben, 95 százalékban elégedettek vele – szögezte le a szakember. Hozzátette, hogy a következő évek trendjeiről is megkérdezett üzleti döntéshozók egyértelműen úgy nyilatkoztak, a legnagyobb ütemű bővülést a mikromobilitási eszközök felhasználásától várják. Ennek növekedését 73 százalékuk valószínűsítette, miközben 53 százalék a carsharing további elterjedésére számít.
A várható dinamika magyarázata egyértelműen az, hogy a válaszadók 70 százaléka szerint a hibrid munkavégzés új normaként marad velünk. Úgy gondolják, még két év múlva is legalább heti két napot töltenek majd home office-ban a dolgozók, ami a munkahelyi mobilitás növekvő fontosságát és vállalati támogatottságát vetíti előre.
A felmérésből az látszik, hogy már ma is egy jól érzékelhető vállalati kör használja aktívan az autómegosztást: a kitöltők negyede. További 57 százalékuk tartotta elképzelhetőnek, hogy a carsharing már a közeljövőben megjelenjen az üzleti vagy munkavállalói igényeket kiszolgáló mobilitási megoldások között, azzal együtt is, hogy eddig még nem vettek igénybe ilyen szolgáltatást. A jelenleg legjellemzőbb vállalati felhasználási módok az üzleti találkozók (67%), a munkába járás (63%), illetve a munkatársi juttatás (52%).
Több érv is szól a carsharing alkalmi, illetve rendszeres használata mellett, mint például hogy vonzó és költséghatékony megoldás lehet a munkaadók nagy részének, hiszen az autómegosztás egyszerűen illeszthető be a vállalati cafeteria-rendszerbe, ráadásul szja-mentesen, azaz egyszeres költségszorzóval nyújtható juttatás. A költséghatékonyság amúgy is a szolgáltatás egyik legelőnyösebb tulajdonsága – a felmérésre válaszolók 48 százaléka találta fontosnak, ezen csak a rugalmasság tett túl (53%). Plusz az autók 7/24-ben elérhetőek, a szolgáltatási díj minden felmerülő költséget egyben tartalmaz, így nem generál fix költséget a vállalatok számára, csakis a tényleges használatért kell fizetniük.