Keresés
Close this search box.

Azonnali átutalás: az adófizetést is gyorsíthatja a rendszer

Tartalomjegyzék

Március 2-ától elindult az azonnali fizetési rendszer (AFR), amelynek a lényege az, hogy az átutalások legfeljebb öt másodperc alatt célba érnek, függetlenül attól, munkaidő van vagy sem, illetve hogy bankon belül vagy bankok között mozog-e egy adott összeg.

A rendszert minden magyarországi bank átvette, ez azonban nem jelenti azt, hogy minden utalásra érvényes a gyorsítás és a hozzá tartozó egyéb egyszerűsítések. Fontos tudni például azt, hogy csak országon belüli, forintszámlák közötti, tízmillió forint alatti fizetéseknél működik egyelőre az AFR, céges utalásoknál pedig csak az egyedi fizetésekre vonatkozik, a kötegelt utalásokra nem. Jellemzően ebbe a körbe tartoznak

  • a bérkifizetések, illetve
  • a Magyar Államkincstárból induló kifizetések (támogatások, nyugdíjak, stb.),

ezekre továbbra is az eddigi szabályok vonatkoznak, vagyis éjszaka indul (a kincstár esetében), vagy napközben (jellemzően munkanapokon 17 óráig elindított utalások) és aznap, vagy másnap reggel érkezik meg az összeg a címzetthez. A kötegelt utalásokhoz hasonlóan az értéknapos utalásoknál is a korábbi szabályok érvényesek, és a rendszeres utalások sem tartoznak az első ütemben az AFR körébe. A tervek szerint a kötegelt, csoportos és rendszeres utalások bevonása az azonnali körbe szeptembertől valósul majd meg.

Az AFR-hez tartozó technikai fejlesztések közül nem ezek az egyetlenek, amelyekre egyelőre várni kell. Banktól függ például az, hogy a másik fontos újítás, az úgynevezett másodlagos azonosító regisztrációja elérhető-e már a vállalati számlák esetében is. A másodlagos azonosító lehet mobiltelefonszám, email-cím, de akár adóazonosító vagy adószám is, utóbbiak esetében a bankok jellemzően személyes regisztrációt várnak el, míg előbbi kettőt többnyire a netbank felületén is el lehet intézni. Egy másik, várhatóan később bevezetendő újítás is komoly segítséget jelenthet majd a vállalkozások számára: ez a fizetési kérelem, amelyet utaláshoz hasonlóan továbbítani lehet majd egy partner felé. Ez a gyakorlatban annyiban egyszerűsítheti az ügymenetet, hogy az elküldött kérelmet a partnernek csak jóvá kell hagynia, ezzel teljesíti is a fizetést.

Az azonnali fizetési rendszer nagy könnyebbséget jelenthet az adófizetés esetén is.

Az elindított tranzakció jóváírása ugyanis gyakorlatilag azonnal megtörténik, nem kell a határidő előtti napon végrehajtani az utalást, és az sem jelent problémát, ha hétvégén próbálkozunk. Fontos azonban, hogy ennek ellenére nem változik az a szabály, hogy ha egy közteher megfizetésének határideje hétvégére vagy munkaszüneti napra esik, akkor az a határidő a következő munkanap. Amennyiben nem határidőre történik a befizetés, fontos, hogy a NAV a hétvégi befizetéseket is azonnal figyelembe veszi. Ilyen a vámletét, a regisztrációs adó és az EKÁER-biztosíték.

Az azonnali utalásnak köszönhetően a banki fizetés után szinte azonnal igényelhető nullás adóigazolás is. A „szinte azonnal” valóban gyors ügyintézést jelent, a hatóság szerint mindössze néhány perces átfutásra van szükség az adatok azonosítása miatt.

A rendszerről az adóhatóság is közreadott egy tájékoztatót. Ebben felhívták a figyelmet arra, hogy bár a Nemzeti Adó- és Vámhivatal számlavezető bankja a Magyar Államkincstár, az AFR ugyanúgy működik az adófizetésnél, vagyis öt másodpercen belül megérkezhet az utalás az adózó bankjától a MÁK felé, és ezt – mint minden hasonló utalás esetén – sms-ben erősíti meg a számlavezető bank. A NAV ugyanakkor azt kéri, hogy az adószámlákra érkezett befizetések gyors azonosítása érdekében – ahogy eddig is – tüntessék fel az adózók az adószámot és az adóazonosító jelet is. Ha ez elmarad, vagy téves, továbbra is csak a manuális beazonosítást követően tudja az adóhatóság a befizetést figyelembe venni – ez pedig nyilvánvalóan több időt vesz igénybe az öt másodpercnél.

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Választott DEMÓ alkalmazás *
Adatkezelés *

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *

Megközelíthetőség

VT-SOFT iroda címe
1113 Budapest, Karolina út 65.

Tömegközlekedéssel
9-es vagy 109-es busszal a Kolosy térig, onnan az iroda 2 perc séta
19, 17 vagy 41-es villamossal a Kolosy térig, onnan 2 perc séta

Elérhetőségek
Telefon: +36 1 273 3838
E-mail: info@vtsoft.hu

Ajánlatkérés

Amennyiben konkrétan érdeklődik valamely alkalmazásunkkal kapcsolatban, várjuk jelentkezését!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *