Keresés
Close this search box.

Ügyintézés a NAV-nál koronavírus idején

Tartalomjegyzék

A koronavírus-járvány okozta korlátozások miatt kialakult helyzet gyors reagálásra kényszerítette az adóhatóságot is. Bár az egyes adónemek esetében elrendelt felfüggesztésről nem a hatóság dönt, fontos, hogy az eljárásoknál is elfogadtak könnyítéseket, halasztásokat, igazodva a válsághelyzethez. A NAV a végrehajtási eljárások esetében méltányossági alapon lehetőséget ad felfüggesztésre, emellett magánszemélyek és egyéni vállalkozások is fizetési könnyítéseket kérhetnek (a FAG01, illetve a FAM01 űrlapon), ha a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe kerültek.

A legfontosabb azonban az, hogy a NAV igyekszik minimálisra csökkenteni a személyes ügyintézéseket.

Ennek érdekében rövidítették a nyitvatartást a NAV központi ügyfélszolgálatán, és azt kérik az ügyfelektől, hogy csak sürgős és más módon nem intézhető ügyekkel forduljanak az ügyintézőkhöz. A munkatársak védelmét szolgálja az is, hogy a külföldön dolgozó, onnan hazaérkező ügyfelek adóügyeit – például biztosítási jogviszony rendezését vagy a külföldi hatósági nyomtatvány igazolását – személyesen nem látják el. A hatóság ebben az esetben azt kéri, hogy az ügyfélszolgálatokon kihelyezett nyomtatványokat az adózók otthon töltsék ki és adják postára, vagy dobják be a kihelyezett gyűjtődobozokba.

A koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzetben több rendkívüli intézkedést is hozott a hatóság.

Így például az szja-bevallások tervezetének postázását azok, akiknek nincs ügyfélkapus hozzáférése, április 15-ig kérhetik március 15-e helyett. Az igényléshez sem kell személyesen megjelenni, elég sms-ben a 06-30/344-4304-es telefonszámon a következő szöveget elküldeni:

SZJA(szóköz)adóazonosítójel(szóköz)ééééhhnn,

vagy telefonon tárcsázni a 1819-es hívószámot.

Ügyfélkapus regisztrációhoz sem szükséges már feltétlenül személyes ügyintézés: a 2016 óta kiállított e-személyi segítségével az interneten is elindítható már. (Ezek az okmányok még nem jártak le, ugyanakkor az is fontos, hogy a veszélyhelyzetre tekintettel a lejárt okmányok nem veszítik el az érvényességüket.)

Ami az ügyintézést illeti, az elektronikus út a társas és egyéni vállalkozások számára egyébként is kötelező, ám a magánszemélyek számára is elérhető módja az adóhivatallal való kapcsolattartásnak. Az ügyfélkapus, e-személyis vagy telefonos azonosítással pedig csaknem minden ügy intézhető már személyes kontaktus nélkül is. Nem csak az adóbevallás benyújtására – illetve a NAV által elkészített bevallástervezet ellenőrzésére, módosítására – van így mód, de online keresetkimutatás, adó-, jövedelem, illetőségigazolás is kérhető, valamint az elveszett adókártya pótlása is igényelhető online.

Számos adóügy intézhető telefonhívással is.

Konkrét ügyek intézéséhez mindössze ügyfélazonosító-szám (PIN-kód) vagy telefonos azonosítás szükséges. Ügyfélazonosító-számot legegyszerűbben ügyfélkapun lehet igényelni a NAV-tól a TEL nyomtatványon. Telefonon többek között

  • javítható a hibás bevallás,
  • kérhető adó-, jövedelem- és illetőségigazolás, adónemek közötti átvezetés,
  • tájékoztatás az adószámla-egyenlegről, de
  • bejelenthető a levelezési cím vagy egészségügyi szolgáltatási járulék fizetése is.

A NAV ingyenesen hívható, az ügyek intézésére fenntartott száma 06-80/20-21-22, ez hétfőtől csütörtökig 8:30-tól 16 óráig, pénteken 8:30-tól 13:30-ig hívható.

Online ügyintézés nem csak a NAV-nál végezhető.

Az önkormányzati ügyek esetében az E-önkormányzat portált érdemes felkeresni. Ennek használata külön regisztrációt nem igényel, az KAÜ-azonosítással (vagyis ügyfélkapus azonosítóval) használható. Itt ügyeket lehet elindítani, a folyamatban lévő ügyek állapotát is nyomon lehet követni, de ennél fontosabb talán, hogy lekérdezhető a helyi adók egyenlege, illetve az adóbevallások, és az önkormányzati illetőségű adók, illetékek, díjak befizetésére is van mód.

 

Nyitókép: Getty Images

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Választott DEMÓ alkalmazás *
Adatkezelés *

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *

Megközelíthetőség

VT-SOFT iroda címe
1113 Budapest, Karolina út 65.

Tömegközlekedéssel
9-es vagy 109-es busszal a Kolosy térig, onnan az iroda 2 perc séta
19, 17 vagy 41-es villamossal a Kolosy térig, onnan 2 perc séta

Elérhetőségek
Telefon: +36 1 273 3838
E-mail: info@vtsoft.hu

Ajánlatkérés

Amennyiben konkrétan érdeklődik valamely alkalmazásunkkal kapcsolatban, várjuk jelentkezését!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *