Első pillantásra szokatlan, ám annál népszerűbb eszközzel bővült 2022-ben az adómentes juttatások köre: ettől az évtől a kifizetők adómentesen biztosíthatják hagyományos – vagyis emberi erővel hajtott –, illetve legfeljebb 300 watt teljesítményű elektromos motorral felszerelt kerékpár magáncélú használatát.
Az szja-törvény 1. számú – az adómentes bevételekről szóló mellékletébe bekerült passzus alapján tehát magáncélra használható jármű esetében érvényes a mentesség, a NAV tájékoztatójában ugyanakkor azt is kiemeli, hogy nem alkalmazható a juttatás a biciklihez hasonló járművekre, tehát a rollerre, az elektromos rollerre, mopedre, robogóra vagy más „közlekedésre használható kétkerekű eszközre” sem. (A kerékpár fentebbi definícióját egyébként a KRESZ tartalmazza.)
Kulcs azonban a „használat” is
A kerékpárnál ugyanis nem azzal lehet adómentesen támogatni a dolgozót, hogy a kifizető vesz neki egy biciklit, hanem azzal, hogy biztosítja neki, hogy azt használni tudja. Ez lehet a kifizető tulajdonában levő járművek rendelkezésre bocsátása, de bérelheti is a magánszemélyek számára biztosítandó kerékpárokat. Ugyanakkor adómentes juttatásnak minősülhet az is, ha a kerékpárhasználathoz megosztásos szolgáltatáson (például a Bubin) keresztül jut hozzá a támogatott – magyarul ha a kifizető nevére kiállított számlával fizeti a szolgáltatás árát (akár egyszeri, akár bérlet formájában). Ettől eltér azonban az, ha a magánszemély vesz bérbe egy kerékpárt. Akárcsak a magáncélra biztosított személygépkocsi-használat esetében, ez sem lesz már adómentes, mivel itt nem a használatot biztosítja a kifizető, hanem a szolgáltatás igénybevételét támogatja.
Az sem véletlen, hogy nem foglalkoztatóról, munkaadóról esik szó az adómentes juttatásnál, hanem kifizetőről. A törvény ugyanis csak azt köti ki, hogy a juttatásban részesülő magánszemély legyen, azt már nem, hogy a kifizető munkavállalója. Így igénybe veheti akár munkaviszonyban nem álló tagja a társaságnak, ügyvezetője, a céggel megbízási jogviszonyban alkalmazott magánszemély, de akár a munkavállalók családtagjai is.
A magáncélú használat is fontos, ám ez nem jelenti azt, hogy ha nem magáncélra használja valaki, attól adókötelessé válik a használat biztosítása. A kerékpáros futárok vagy a postai kézbesítők számára például munkaeszközről van szó, ha számukra ezt biztosítja a cég, akkor nem keletkezik ebből bevételük, tehát nem adóköteles a jövedelem – és ez természetesen nem zárja ki azt sem, hogy a futár vagy a postás a munkaidő lejárta után is használja az eszközt. Ugyancsak nem számít adókötelesnek az, ha a munkáltató a kerékpárral való munkába járást támogatja, legalábbis a törvényben meghatározott, kilométerenként 15 forintos költségátalányig. Ez a szabály ugyanis nem határozza meg azt, a munkahely és a lakhely közötti távolságot milyen eszközzel kell megtenni, az épp úgy lehet személygépkocsi, mint kerékpár.