A koronavírus-járvány okozta korlátozások miatt kialakult helyzet gyors reagálásra kényszerítette az adóhatóságot is. Bár az egyes adónemek esetében elrendelt felfüggesztésről nem a hatóság dönt, fontos, hogy az eljárásoknál is elfogadtak könnyítéseket, halasztásokat, igazodva a válsághelyzethez. A NAV a végrehajtási eljárások esetében méltányossági alapon lehetőséget ad felfüggesztésre, emellett magánszemélyek és egyéni vállalkozások is fizetési könnyítéseket kérhetnek (a FAG01, illetve a FAM01 űrlapon), ha a koronavírus-járvány miatt nehéz helyzetbe kerültek.
A legfontosabb azonban az, hogy a NAV igyekszik minimálisra csökkenteni a személyes ügyintézéseket.
Ennek érdekében rövidítették a nyitvatartást a NAV központi ügyfélszolgálatán, és azt kérik az ügyfelektől, hogy csak sürgős és más módon nem intézhető ügyekkel forduljanak az ügyintézőkhöz. A munkatársak védelmét szolgálja az is, hogy a külföldön dolgozó, onnan hazaérkező ügyfelek adóügyeit – például biztosítási jogviszony rendezését vagy a külföldi hatósági nyomtatvány igazolását – személyesen nem látják el. A hatóság ebben az esetben azt kéri, hogy az ügyfélszolgálatokon kihelyezett nyomtatványokat az adózók otthon töltsék ki és adják postára, vagy dobják be a kihelyezett gyűjtődobozokba.
A koronavírus-járvány miatt elrendelt veszélyhelyzetben több rendkívüli intézkedést is hozott a hatóság.
Így például az szja-bevallások tervezetének postázását azok, akiknek nincs ügyfélkapus hozzáférése, április 15-ig kérhetik március 15-e helyett. Az igényléshez sem kell személyesen megjelenni, elég sms-ben a 06-30/344-4304-es telefonszámon a következő szöveget elküldeni:
SZJA(szóköz)adóazonosítójel(szóköz)ééééhhnn,
vagy telefonon tárcsázni a 1819-es hívószámot.
Ügyfélkapus regisztrációhoz sem szükséges már feltétlenül személyes ügyintézés: a 2016 óta kiállított e-személyi segítségével az interneten is elindítható már. (Ezek az okmányok még nem jártak le, ugyanakkor az is fontos, hogy a veszélyhelyzetre tekintettel a lejárt okmányok nem veszítik el az érvényességüket.)
Ami az ügyintézést illeti, az elektronikus út a társas és egyéni vállalkozások számára egyébként is kötelező, ám a magánszemélyek számára is elérhető módja az adóhivatallal való kapcsolattartásnak. Az ügyfélkapus, e-személyis vagy telefonos azonosítással pedig csaknem minden ügy intézhető már személyes kontaktus nélkül is. Nem csak az adóbevallás benyújtására – illetve a NAV által elkészített bevallástervezet ellenőrzésére, módosítására – van így mód, de online keresetkimutatás, adó-, jövedelem, illetőségigazolás is kérhető, valamint az elveszett adókártya pótlása is igényelhető online.
Számos adóügy intézhető telefonhívással is.
Konkrét ügyek intézéséhez mindössze ügyfélazonosító-szám (PIN-kód) vagy telefonos azonosítás szükséges. Ügyfélazonosító-számot legegyszerűbben ügyfélkapun lehet igényelni a NAV-tól a TEL nyomtatványon. Telefonon többek között
- javítható a hibás bevallás,
- kérhető adó-, jövedelem- és illetőségigazolás, adónemek közötti átvezetés,
- tájékoztatás az adószámla-egyenlegről, de
- bejelenthető a levelezési cím vagy egészségügyi szolgáltatási járulék fizetése is.
A NAV ingyenesen hívható, az ügyek intézésére fenntartott száma 06-80/20-21-22, ez hétfőtől csütörtökig 8:30-tól 16 óráig, pénteken 8:30-tól 13:30-ig hívható.
Online ügyintézés nem csak a NAV-nál végezhető.
Az önkormányzati ügyek esetében az E-önkormányzat portált érdemes felkeresni. Ennek használata külön regisztrációt nem igényel, az KAÜ-azonosítással (vagyis ügyfélkapus azonosítóval) használható. Itt ügyeket lehet elindítani, a folyamatban lévő ügyek állapotát is nyomon lehet követni, de ennél fontosabb talán, hogy lekérdezhető a helyi adók egyenlege, illetve az adóbevallások, és az önkormányzati illetőségű adók, illetékek, díjak befizetésére is van mód.
Nyitókép: Getty Images