Keresés
Close this search box.

Ami előbb-utóbb mindenkit érint: hogy működik a panasztörvény?

Tartalomjegyzék

Leginkább panasztörvény néven ismert az az új rendelkezés, amelyet a legegyszerűbben talán úgy lehetne összefoglalni: jogi védelmet biztosít annak, aki egy visszaélésről tenne bejelentést, erősítve ezzel a törvénysértések elleni fellépés hatékonyságát.

A közhatalmat gyakorló szerveknél történő panasztételhez fűződő jogot már az Alaptörvény is biztosítja, a júliustól hatályos, A panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (röviden Panasztv.) ezt – átvéve egy uniós irányelvet – úgy egészíti ki, hogy megteremti a bejelentő (whistleblower) védelmének eszközeit. A törvény azonban még egy fontos újdonságot tartalmaz: ezentúl a „közhatalmat gyakorló szerveken” kívül a vállalkozásoknak is biztosítaniuk kell a lehetőséget azok számára, akik az uniós hatásköröket érintő területeken történő visszaélésekről tennének (anonim módon) bejelentést.

Mire vonatkozik a panasztörvény

Arról, hogy pontosan mely területeket érint a törvény, annak 1. melléklete rendelkezik. A felsorolásba itt bekerültek többek között a pénzügyi szolgáltatások, a pénzmosás és terrorizmus finanszírozásának megelőzése, a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem, de a közbeszerzések, a termékbiztonság, az élelmiszerbiztonság és az állatjólét, a fogyasztóvédelem is szerepel a felsorolásban. Ezen túl, ha egy foglalkoztató a munkavállalóira a munka törvénykönyvében meghatározott feltételekkel a közérdeket vagy nyomós magánérdeket védő magatartási szabályokat állapít meg, ezek megsértését is be lehet jelenteni a létrehozandó belső visszaélés-bejelentési rendszerben.

Biztosítani kell az anonimitást

Vagyis igen széles, gyakorlatilag minden cég működését érintő kérdésekről lehet szó, ez is indokolja, hogy előbb-utóbb minden vállalkozásnak biztosítania kell munkavállalói számára biztonságos csatorna kialakítását a bejelentésre. Ezt lehetségessé kell tenni írásban, szóban, de akár személyesen – az anonimitást abból a szempontból kell biztosítani, hogy a bejelentőt ne érhesse megtorlás, a rendszer üzemeltetőjének a felelőssége tehát az is, hogy a bejelentésben érintett se szerezzen tudomást a bejelentő személyéről. A vállalkozásnak ugyanakkor garantálnia kell azt, hogy hét napon belül visszaigazolja a bejelentést és 3 hónapon belül kivizsgálja, bevonva (külsős vagy belsős) pártatlan személyt, valamint információt nyújt az eljárásról és annak eredményéről.

A magánszférára is kiterjed a közalkalmazottak, egyéni vállalkozók és vállalkozók mellett

A panasztörvény alkalmazása az állami és önkormányzati szervek mindegyike számára előírás függetlenül attól, hány embert foglalkoztatnak. A magánszférában is kiterjed mindenkire, „aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében foglalkoztat”, foglalkoztatásra irányuló jogviszony alatt pedig azt érti a jogszabály, hogy „a foglalkoztatott a foglalkoztató részére és annak irányítása alatt ellenérték fejében tevékenységet végez vagy önmaga foglalkoztatását végzi”. Vagyis nem csak az alkalmazottak, de a megbízási jogviszonyban dolgozók, a vállalkozók, közalkalmazottak, egyéni vállalkozók, ügyvédi irodák is a panasztörvény hatálya alá kerülnek.

Határidőhöz kötve

Első körben a legalább 250 főt foglalkoztató, illetve a pénzmosási törvény hatálya alá tartozó vállalkozásoknak (például könyvelők, könyvvizsgálók, ügyvédek, pénzügyi szolgáltatók, adótanácsadók) kellett létrehozniuk a belső visszaélés-bejelentési rendszert, a határidő esetükben július 24-e volt. Az 50-249 főt foglalkoztatóktól december 17-ig várja el a törvény a kötelezettség teljesítését, a helyi önkormányzatok, önkormányzati szervezetektől pedig 2025. január elsejéig. A belső bejelentési rendszer kialakítása a magánszférában – a Pénzmosás elleni törvény hatálya alá nem tartozó vállalkozásoknál – tehát legalább 50 fő alkalmazása esetén kötelező, 249 főig közösen is létrehozhatják ezt vállalkozások.

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Választott DEMÓ alkalmazás *
Adatkezelés *

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *

Megközelíthetőség

VT-SOFT iroda címe
1113 Budapest, Karolina út 65.

Tömegközlekedéssel
9-es vagy 109-es busszal a Kolosy térig, onnan az iroda 2 perc séta
19, 17 vagy 41-es villamossal a Kolosy térig, onnan 2 perc séta

Elérhetőségek
Telefon: +36 1 273 3838
E-mail: info@vtsoft.hu

Ajánlatkérés

Amennyiben konkrétan érdeklődik valamely alkalmazásunkkal kapcsolatban, várjuk jelentkezését!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *