A vállalatok és a munkavállalók körében továbbra is népszerű cafeteriaelem a cégautó, amelyet a legtöbb esetben a dolgozók magáncélra is használhatnak. Mivel gyártói oldalról a pandémia okozta alkatrészhiány miatt továbbra is áremelkedés várható az autópiacon, a vállalati autó, mint munkáltatói juttatás még inkább felértékelődhet a dolgozók körében. A munkaadói bérterhekhez képest ráadásul a cégautót terhelő adók és költségek is kedvezőbbek lehetnek, így vállalati oldalról is jobban megérheti a cégautó-juttatás.
Egy középkategóriás autó beszerzése jelenleg még használtan is több millió forint, az ehhez kapcsolódó havi fenntartási költségek – finanszírozási díj, szerviz, gumiabroncs, biztosítások, útdíjak, üzemanyag – pedig havi szinten akár a 100 ezer forintot is meghaladhatják. Vagyis ha az autót céges juttatásként kapja a dolgozó (és minden költséget a munkáltató áll), az akár 100 ezer forint megtakarítást jelenthet a munkavállalónak. A magáncélra is használható cégautó, mint juttatás éppen ezért egyre jobban felértékelődik: azon kívül, hogy jelentős jövedelem-kiegészítést jelent, a munkavállalói élmény növelésében is szerepet játszik, így hozzájárulhat a munkaerő megtartásához is.
Adózási szempontból is előnyös lehet a munkáltatónak cégautót adni, hiszen bár a munkaadói járulékok csökkentek az elmúlt években (helyesebben a szociális hozzájárulási adó évről-évre csökkent, a szakképzési hozzájárulás pedig idén januártól megszűnt), a cégautót terhelő adók és egyéb költségek még így is lényegesen kedvezőbbek lehetnek. Hogy 2022-ben mennyi a cégautó adója, arról a NAV 31. számú információs füzetében található információ (egyéb adónemek és kötelezettségek címszó alatt). A fizetendő cégautóadó függ a hajtómotor teljesítményétől, és a környezetvédelmi besorolástól, összege havi 7700 és 44 ezer forint között lehet, és le lehet belőle vonni a befizetett gépjárműadót. A cégautó magáncélú használata pedig adómentes juttatás.
A nagy mobilitást igénylő munkaköröknél egyértelműen, de más pozíciókban is jobban megérheti magasabb fizetés helyett céges autót adni, amennyiben ezt a dolgozó is igényli.
Tipp: A cégek számára a legköltséghatékonyabb megoldás jelenleg a tartós bérlet, vagy más néven operatív lízing. Az autó után fizetett bérleti díjak ebben a konstrukcióban fixek, és minden, a gépjárműhasználattal kapcsolatos költséget tartalmaznak. A flottához kapcsolódó költségek jól tervezhetőek, a flottakezelő pedig rengeteg feladatot levesz a vállalkozásokról, így azok a saját tevekénységükre tudnak fókuszálni.
Tipp: Már a flotta összeállításánál és a flottaszabályzat kialakításánál is érdemes lehet szakértő segítségét igénybe venni, aki az autóparkot a vállalat céljainak megfelelően optimalizálni tudja, figyelembe véve a járműhasználat célját, a havi futott kilométerek számát, a cég CO2-kibocsátással kapcsolatos törekvéseit vagy a HR szempontokat.
Egyre több cég választ flottájába elektromos autót. Ezek a járművek az elmúlt években sokat fejlődtek mind hatótávolságuk, mind felszereltségük, funkcionalitásuk szempontjából. Azok a vállalatok, amelyek elsősorban városi használatra bérelnek cégautót – pl. csomagkiszállítók, taxis társaságok – egyre gyakrabban döntenek az e-autók mellett. Az elektromos járművek fenntartása továbbra is kedvező, hiszen a zöldrendszámos járművek után semmilyen adóterhet nem kell fizetni.