Keresés
Close this search box.

Vendéglátók figyelem: ezt várja el mostantól a NAV

Tartalomjegyzék

Március végén lejárt az a moratórium, amelyet még a Covid-járvány kitörésekor vezettek be a turizmusfejlesztési hozzájárulás megfizetésére.

A hozzájárulást az idegenforgalomban, az 5 százalékos áfakulccsal adózó vendéglátás és szállásadás (kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás, valamint az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom) után kellett eddig megfizetni. A moratórium lejárta után ez egy újabb tevékenységgel bővül: május végétől a „hop on hop off” jellegű, menetrend szerinti buszos városnéző turisztikai szolgáltatás is az 5 százalékos áfakörbe, ezzel együtt a turizmusfejlesztési hozzájárulásra kötelezettek közé került.

További hasonlóság az áfával, hogy a hozzájárulás alapja is az árbevétel, egészen pontosan a nettó árbevétel 4 százalékával egyenértékű. Eltérően a forgalmi adótól ennél a hozzájárulásnál azonban nincs lehetőség a költségek érvényesítésére, azt a teljes árbevétel után kell megfizetni. Sőt, azok számára is kötelező, akik nem áfás vállalkozók, esetükben a könnyebbség annyi, hogy évente egyszer – a tárgyévet követő február 25-ig – kell bevallani és megfizetni az adót. (Így lesz ez ebben az évben is, de a március 31-ig terjedő időszakot nem kell majd figyelembe venni.) Hasonló kedvezmény illeti meg természetesen azokat is, akik az áfát évente vallják be, a havi bevallásra kötelezetteknek azonban a következő hónap 20-ik napjáig, a negyedéveseknek a negyedévet követő hónap 20-ig esedékes a bevallás.

Koordinált adatszolgáltatási kötelezettség

A következő hónapok azonban nem csak a turizmusfejlesztési hozzájárulás újraindulása miatt hoznak újdonságot az ágazatban dolgozóknak. Július elsejétől kezdve a vendéglátásban működő vállalkozásokra is kiterjesztik a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) által koordinált adatszolgáltatási kötelezettséget. A turisztikai ágazatban 2019 óta működő adatszolgáltatás nem csak a Magyar Turisztikai Ügynökség, de a KSH és az adóhatóság számára is gyakorlatilag valós időben mutatja a forgalmi adatokat. Utóbbi esetében nem titkolt cél az ellenőrizhetőség erősítése, lehetőség nyílik például arra, hogy összevethetővé váljanak az online pénztárgépből és az NTAK-ból érkező adatok.

Az adatszolgáltatás tehát mostantól a TEÁOR’08 5610 és 5630 kód alá tartozó helyeknél (étterem, büfé, cukrászda, kávézó, alkoholmentes italokra specializálódott vendéglátóhely, italüzlet, bár, zenés-táncos szórakozóhely, gyorsétterem, alkalmi vendéglátóhely) is kötelező lesz, az adatszolgáltatást ugyanakkor nem várják el a munkahelyi/közétkeztetést végző vendéglátóhelyektől, a rendezvényi étkeztetéstől, valamint a mozgó vendéglátóhely besorolással rendelkező üzletektől – a regisztrációt azonban igen. Alapvetően a kötelezettség azokat a szolgáltatókat érinti, amelyektől online pénztárgép használatát is elvárják.

Az adatszolgáltatás kiterjesztése valamennyi vállalkozást érinti, elképzelhető azonban, hogy a 2023. július elsejei adatszolgáltatási határidő csak a vendéglátásból, illetve turisztikai attrakciókból származó 100 millió forint éves nettó árbevételnél többet megszerző vállalkozásokra vonatkozik, a kisebbek esetében későbbre tolódna. Mindezzel a kisebb vállalkozások felkészülését segítenék az újabb adminisztrációs feladatra.

Hogy mi is ez?

Az NTAK-nál történő regisztrációt követően egy szoftvert kell telepíteni, amelynél előnyös, sőt, gyakorlatilag életbevágó, hogy az adatszolgáltatást emberi beavatkozás nélkül végezze. A feladat ugyanis nem egyszerű: a hatóság egyfelől forgalmi adatokat vár el az egyes rendelések lezárása után, ennek az összesítésnek tartalmaznia kell azt, hogy a rendelést hogyan fizették ki, és hogy milyen tétel(ek)ből állt, azok milyen áfa- és NTAK-kategóriába tartoznak. Ilyen kategória például az étel, ennek alkategóriája mondjuk a köret, a reggeli vagy a desszert. De kategorizálja az NTAK (az „Egyéb” kategória alkategóriájaként) a borravalót, kiszállítási díjat, csomagolást is. Ez azonban nem minden: az NTAK-ba a napi zárás adatait is fel kell tölteni, olyan napokon is, amikor a hely nem tart nyitva.

Az NTAK vendéglátásra vonatkozó információi a kompatibilis adatszolgáltató szoftverek listájával és kategorizálási segédlettel ezen az oldalon érhetők el.

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Választott DEMÓ alkalmazás *
Adatkezelés *

Ingyenes bemutató igénylése

Nézze meg, hogyan működik az Abacus rendszere és győződjön meg Ön is képességeiről!

24 órán belül válaszolunk!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *

Megközelíthetőség

VT-SOFT iroda címe
1113 Budapest, Karolina út 65.

Tömegközlekedéssel
9-es vagy 109-es busszal a Kolosy térig, onnan az iroda 2 perc séta
19, 17 vagy 41-es villamossal a Kolosy térig, onnan 2 perc séta

Elérhetőségek
Telefon: +36 1 273 3838
E-mail: info@vtsoft.hu

Ajánlatkérés

Amennyiben konkrétan érdeklődik valamely alkalmazásunkkal kapcsolatban, várjuk jelentkezését!

Név *
Email cím *
Telefonszám *
Üzenet *
Adatkezelés *